"Puolangan menestyneen ja tunnetun pessimistisen brändin takana on ihan oikea, omien sanojensa mukaan mitättömyydestä taidetta tekevä yhdistys. Puolangan pessimistit ry:n taiteellisen johtajan, Tommi Rajalan sitoutuminen brändityöhön on vahvistanut tuntuvasti Puolangan tunnettuutta ja mainetta humoristisesti ja kiehtovasti. Työ jatkuu ja jo saavutetun maineen ylläpito on taitoa vaativaa työtä. Myös siinä Tommi Rajala tiimeineen on onnistunut erinomaisesti."
”Puolangan Pessimistit ovat kehittäneet toimintaansa pitkäjänteisesti. He ovat tärkeä kulttuuritoimija ”keskellä ei mitään”, syrjäseudulla, ja ovat omalla toiminnallaan on nostaneet Puolangan maailman kartalle. Pessimistit houkuttelevat myös ulkopaikkakuntalaisia Puolangalle, mikä on oiva esimerkki siitä, kuinka harrastajateatteri voi lisätä kunnan tunnettavuutta ja elinvoimaa.”
”Puolangan Pessimistien brändi on erinomainen esimerkki siitä, miten brändäystä voidaan tehdä onnistuneesti. Se on ainutlaatuinen, helposti lähestyttävä ja samalla erottuva. He ovat vahvasti sidoksissa paikalliseen identiteettiin ja luovat tätä kautta yhteisöllisyyden tunnetta. Pessimisteillä on myös oma talo, jossa toimii kesäisin kahvila sekä tuotemyymälä. Näinä aikoina, kun kulttuurin omarahoitusta on kasvatettava, toimivat Pessimistit hyvänä esimerkkinä luovasta talousajattelusta.”
Oskari Haapalainen ja Katja Kemppainen ovat pitkään olleet keskeisiä henkilöitä Puolangan Pessimistien toiminnassa. Heidän keskeisin panoksensa kuluneiden kolmen vuoden aikana on ollut Pessimismimusikaalin vuosittainen säveltäminen. Jokaiseen musikaaliin he ovat säveltäneet noin tunnin verran uutta musiikkia.
Äänestäneiden perusteluja:
"Äänestän koska ei se kuitenkaan voita. Ja jos voittaa niin pahoitteluni.
"Tommi ja Puolangan pessimistit ry jatkaa vahvalla linjalla Puolangan ja koko Kainuun tunnetuksi tekemistä niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Vakuuttavinta on se, että kaivo, josta ammennetaan ei tunnu laantuvan koskaan.
"Ilman häntä ei tietäisi Puolangasta mitään."
"Surkeasti nyhjäissyt tyhjästä. Tuo esille kainuulaista elämänasennetta huumorilla ja pessimismillä höystettynä."
"Loistava konsepti!"
"Pessimismi on parasta."
"Eipä tuota muutakaan hyvejä äänestää."
"Saa tällaisen peruspohjalaisen harkitsemaan vakavasti Kainuuseen tulemista ainakin lomalla, pessimismin tankkaukseen."
"Luovuutta, rokeita valintoja, itsensä likoonpanemista hyvin tuloksin."
Pessimismihankkeessa on luotu omaleimainen kuntabrändi, jolle on haettu laajaa näkyvyyttä hyödyntäen digitaalisia välineitä ja sosiaalista mediaa. Ainutlaatuisen someilmiön kautta on saatu myös laajaa kansainvälistä huomiota.
Taiteellinen johtaja Tommi Rajala on Puolangan pessimistien kantavia voimia. Yhdistyksen iskulauseet ja videot ovat saaneet laajasti huomiota Suomessa ja maailmalla, ja elämänviisaus ”Mitäpä se hyvejää” on muodostunut paikallisen identiteetin keskeisiksi kulmakiviksi. Kesäisin Puolangan pessimistit ovat järjestäneet Pessimismimusikaaleja. Yhdistyksen päätapahtuma, Puolangan pessimismipäivät, järjestetään vuosittain 1.1.–31.12.
Puolangan pessimistien taiteellisen johtajan Tommi Rajalan maailmankatsomuksellisesti kirkas ja eskomaista periaatteellisuutta ilmentävä toiminta kainuulaisen pessimismin äänitorvena antaa ainutlaatuisen roolimallin kotiseututyölle ja kuntamarkkinoinnille.
Tommi Rajala ja Puolangan pessimistit eivät sorru konsulttipuheeseen, vaan auliisti myöntävät, että suo on siellä, vetelä täällä eikä kuivaa kussaan.